Sidevisninger i alt

tirsdag den 24. marts 2015

Æstetiske Læringsprocesser:

Æstetiske læreprocesser: Aistheses ( græsk ) betyder sansning, fornemmelse, følelse.

Kommer i udtryk ved  bl.a. brug af æstetisk læring barnet erfarer med omverdenen og bliver præget af denne. Gennem leg, musik, osv.
Det enkelte barn kan hermed udtrykke sine følelser via symbolikken.

-------- æstetiske læreprocesser -----

En æstetisk læringsprocess er en skabende proces - der kommer i utryk ved b.la.  Fantasi: tænke - billededannelse- alle menensker har En fantasi, men den skal trænes. 
Kreativitet: nyskabning - eller hvis man sammensætter noget til byt- det medfødte kan udvikles i gennem livet. 

Medie: en proces det enklelte menneske udtrykker sig på, f.eks. Børn via rolle spil. Eller musik- 

Malcolm Ross - " vi erfare den ydre verden ved, leg, kunst og sanser.
Leg: er en firvillige process, der lysbetoner børn oplever FLOW. man skaber billeder af virkeligheden,  Det er vigtigt  at lege i et frit rum.
Impuls: Igangsætter legen, drivkraften lysten til at skabe. impulsen kommer både inde fra og sanseudtrykkene udefra.

 
 
 



Kirsten Dortner: Opdeler den æstetiske proces i tre dele:
1) Det individuelle niveau jeg - mig
2) Det sociale niveau jeg - dig - jer
3) Det kulturelle niveau jeg- verden
 
kendetegnet for æstetik: Menneskeskabt - kommunikationshensigt - symbolsk form-
"ikke al æstetik er hverdagsæstetik"




Drotner, Kirsten (1995): "At skabe sig - selv: ungdom, æstetik, pædagogik". Gyldendal. 2. udg., 7. oplag.
Duus
, Hanne: side 179 – 186 i: Jørgensen, Hanne hede(2007)(red.): Sprog som værktøj og legetøj. Academica.

Hohr, H. J. og Pedersen K. (1996): Perspektiver på æstetiske læreprocesser. Dansklærerforeningen.



 

 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar