Kommer i udtryk ved bl.a. brug af æstetisk læring barnet erfarer med omverdenen og bliver præget af denne. Gennem leg, musik, osv.
Det enkelte barn kan hermed udtrykke sine følelser via symbolikken.
-------- æstetiske læreprocesser -----
En æstetisk læringsprocess er en skabende proces - der kommer i utryk ved b.la. Fantasi: tænke - billededannelse- alle menensker har En fantasi, men den skal trænes.
Kreativitet: nyskabning - eller hvis man sammensætter noget til byt- det medfødte kan udvikles i gennem livet.
Medie: en proces det enklelte menneske udtrykker sig på, f.eks. Børn via rolle spil. Eller musik-
Leg: er en firvillige process, der lysbetoner børn oplever FLOW. man skaber billeder af virkeligheden, Det er vigtigt at lege i et frit rum.
Impuls: Igangsætter legen, drivkraften lysten til at skabe. impulsen kommer både inde fra og sanseudtrykkene udefra.
Kirsten Dortner: Opdeler den æstetiske proces i tre dele:
1) Det individuelle niveau jeg - mig
2) Det sociale niveau jeg - dig - jer
3) Det kulturelle niveau jeg- verden
"ikke al æstetik er hverdagsæstetik"
Drotner, Kirsten (1995): "At
skabe sig - selv: ungdom, æstetik, pædagogik". Gyldendal. 2. udg., 7. oplag.
Duus, Hanne: side 179 – 186 i: Jørgensen, Hanne hede(2007)(red.): Sprog som værktøj og legetøj. Academica.
Duus, Hanne: side 179 – 186 i: Jørgensen, Hanne hede(2007)(red.): Sprog som værktøj og legetøj. Academica.
Hohr, H. J. og Pedersen K. (1996): Perspektiver
på æstetiske læreprocesser.
Dansklærerforeningen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar