http://youtu.be/gkxw9d8X63w
Kort information over
SFO
Jeg
Melek Celik Skal i min sidste praktik i en SFO i Brøndby strand. SFOén ligger
tæt knyttet af Brøndby strand skole ( indskolingen) SFO´ en er delt op i tre
afdelinger. Rødspøtten, Guldfisken, Himmelblå. Jeg skal i praktik i guldfisken.
I alt rummer alle i SFO´en ca 450. Og 10
voksne. Børn. I en alders gruppe 6.13 år.
SFO
har åben fra Mandag til torsdag: 6.30 – 17.00. & Fredag 6.30.16.30.
Jeg
har telefonisk interview med Mikal fra afdeling, som er uddannet pædagog. Han
har givet mig et overblik over hvordan de bruger digitale – medier i
SFO´en.
I selve SFO´en
stuerne
Afdelingerne
er funktionsopdelte og aktiviteterne er:
-
Et kreativt værksted
-
Et PC-rum
-
Et køkken/al-rum
-
En lektiecafé
-
Et spillerum med bordtennis og bordfodbold
Desuden
har SFO’en også et fælles træværksted, svømmehal og gymnastiksal. Men man har
også større fokus på computere hvor det
er tilrettelagt efter klassetrin om:
Mandag:
0. Klasse
Tirsdag:
1. Klasse
Onsdag:
2. Klasse
Torsdag:
3 klasse
Fredag:
er det frit for alle børn.
Wii
og Play station (og børnene må gerne have deres ipad, mobiler med. Alt er på
eget ansvar)
Brugen af
digitalisering i SFO
Tabulex:
SFO´en
har to tabulex.. Hvor alle børnene har mulighed for at krydse sig selv ud og hvor
forældre evt. Kan krydse deres børne ud. Som regel er der en voksen (pædagog)
som sidder i skanken og tjekker hvornår børnene skal hjem. Og hvis nogen af
forældrene har skerevet en information via Tabulex tjekker pædagogen op på det
og siger det videre til det enkelte barn. F.ek.s hvis man skal hjem kl: 15. så
siger pædagogen det videre. Tabulex
bliver general brugt til ind og ud krydsning og til vigtige informationer fra
forældre til pædagogerne. Ipad:
SFO´ en bruger Ipaden til forskellige lærerige Apps såsom,
matematik spil, ordlege og dansk. iPad må højt bruges i 10 – 15 min. Pr barn.
De har en regel om at man skal være to om en Ipad. På den måde mener SFO´en de
får skabt et social fælleskab i mellem børnene. Derefter de bruger også Ipad i
SFO´ en som bruges til pusterum fx hvis et barn er sur eller aregrasiv, kommer
barnet i en sækkestol, som barnet kan bruge som aflastning. Barnet får på denne
måde det mere roligt, og kommer ned i gear. Alle voksne i SFO´en kan finde ud
af bruge iPaden.
Computerrum: De har en computer rum hvor en voksen primært står for
rummet. I computer rummet opdeler, pædagogen børene i grupper, f.eks. to børn
der gode til computerspil og to børn der er mindre gode. Derefter hjælpes
børene ad om spillet. De får på den måde sparret sig, og får en fælles
kommunikation om det digitale. Pædagogen medvirker kun hvis der skulle opstå
konflikter. Er dog observerende og tilstede.
De har PlayStation hvor det kun to af de voksne ( pædagoger)
der har styr på hvordan de bruges.
børene bruger Plyastation til primært at spille Wii – hvor de får bevægelede sig. Max 20 min. To gang om ugen. Og her gælder den samme regel, man skal være to mand om spillet.
børene bruger Plyastation til primært at spille Wii – hvor de får bevægelede sig. Max 20 min. To gang om ugen. Og her gælder den samme regel, man skal være to mand om spillet.
Pilot:
I Brøndby strand skole i 3a klassen, er de blevet udpeget som pilot fra
Brøndby kommune og skal fra 3.klasse til og med 9 bruge ipad til undervisning,
dvs. de skal lave alt deres lektie i ipaden. Og får også ipaden med hjem.
Jeg ved endnu ikke hvilken klasse trin jeg skal være i. Men lige meget hvilken klassetrin jeg skal være i er det vigtigt jeg og de andre medarbejder forholder sig til Dagtilbudsloven.
Lovgivningen Jeg ved endnu ikke hvilken klasse trin jeg skal være i. Men lige meget hvilken klassetrin jeg skal være i er det vigtigt jeg og de andre medarbejder forholder sig til Dagtilbudsloven.
Jeg skal som sagt i praktik i Brøndbystrand ( SFO) der er 80% tosprogede børn i institutionen og dette indebærer, at jeg som kommende pædagog-studerene kommer til at arbejde med forskellige kulture på tværs. Det er vigtigt for mig at jeg får et overblik over FNs børnekonvention
FN's Børnekonvention
Artikel 31
Deltagerstaterne skal respektere og fremme barnets ret til fuld deltagelse i det kulturelle og kunstneriske liv og skal opmuntre til, at der stilles passende og lige muligheder til rådighed for kulturel, kunstnerisk, fritidspræget og rekreativ udfoldelse. ( Taget fra Stines Powerpoint studiezonen)
Skolereformen
Eftersom jeg kommer til at arbejde med skolelærer hånd i hånd. er det selvfølgelige klart at jeg skal sætte mig ind i skolereformen.
Regeringen indfører pædagogiske læreplaner på 0-6-årsområdet
PISA-undersøgelsen fra 2003 anbefaler en bedre sammenhæng
mellem fritidstilbud og undervisning
Der vedtages Lov om mål- og indholdsbestemmelser i SFO,
som træder i kraft 1. august 2009
Krav om øget samarbejde mellem SFO og undervisning
Der indføres obligatorisk børnehaveklasse med tilhørende
trinmål i undervisningen fra august 2009
Reformen af folkeskoleloven 2013 (implementeret august
2014)
1. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så
de bliver så dygtige, de kan2.
Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund for de faglige
resultater3.
Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt
for professionel viden og praksis (UVM, 2013 - Den nye Folkeskole - miniguide
til reformen).
Her er
Brøndbystrandskolens sfo pc politik. Denne er lavet og godkendt af personale,
ledelse og skolebestyrrelsen.
Regler for brug af internet og pc-spil.
- Du må kun spille
spil som overholder aldersgrænsen, med mindre du har lavet en aftale med
den voksne i pc, og fået en underskrift af dine forældre.
- Du må spille spil
som ikke indeholder vold, blod og sex.
- Du må surfe på
sider som ikke indeholder vold, blod og sex.
- Du må gå ind på
spillesites som ikke koster noget, og hvor sikkerheden er stor.
- Du må godt
chatte, hvis du går i 3.kl. eller derover.
6. 0.-2. kl. børn
kan kun spille, hvis der er en voksen til stede.
- Hvis du vælger at
være i pc-rummet, vælger du samtidig at tale lavt, og tage det stille og
roligt.
Sider som ikke må benyttes (kan udvides fortløbende):
arto.dk
habbo.dk
Til den voksne:
Få gode råd på medieraadet.dk + spilpolitik.dk.
Hvis du er i tvivl, så spørg en voksen.
SFO-ledelsen, 2011.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar